Ο Μινιμαλισμός αποτελεί ένα ρεύμα της εποχής που αφορά τον τρόπο ζωής όσων τον επιλέγουν. Προκύπτει, κυρίως, από την ανάγκη για λιγότερα πράγματα στο σπίτι μας. Έχει, βέβαια, πολλές πτυχές αλλά σήμερα θα ασχοληθούμε, κυρίως, με αυτό.
Ζούμε, πλέον, οι περισσότεροι σε μικρά σπίτια ή διαμερίσματα. Υπάρχουν τετραμελείς οικογένειες (ή και με περισσότερα μέλη) και ο καθένας έχει τις δικές του ανάγκες. Είμαστε σε μία εποχή όπου η προσφορά προϊόντων είναι τεράστια. Και οι τιμές είναι πάντα δελεαστικές. Έτσι, λοιπόν, τείνουμε να αγοράζουμε πάρα πολλά αντικείμενα τα οποία καταλήγουν, φυσικά, στο σπίτι μας.

Πόσα, όμως, αντικείμενα μπορούν να χωράνε για κάθε μέλος μέσα σε ένα σπίτι;
Έχω ακούσει πως η ακαταστασία τείνει να δημιουργεί άγχος, ιδιαίτερα στις γυναίκες. Δεν ξέρω αν αυτό ισχύει, ξέρω σίγουρα πως εμένα με επηρεάζει. Ως μαμά τεσσάρων παιδιών, κάνω ό,τι μπορώ για να υπάρχει μία τάξη χωρίς να περιμένω το σπίτι να είναι τέλειο. Ποτέ δεν είναι απόλυτα τακτοποιημένο και είμαι εντάξει με αυτό. Όταν, όμως, βλέπω τριγύρω πράγματα που δεν ανήκουν πουθενά, τότε αγχώνομαι. Κι αυτό συμβαίνει, κυρίως, όταν έχουμε υπερβολικά πολλά αντικείμενα.
Δεν τα χρειαζόμαστε όλα αυτά. Το ξέρω πως είναι δύσκολο να αποδεχτούμε κάτι τέτοιο. Θέλει πολλή εξάσκηση αλλά, περισσότερο, αλλαγή τρόπου σκέψης!
Επίσης, θεωρώ πως η έννοια του μινιμαλισμού είναι διαφορετική για τον καθένα. Προσωπικά, τον ενστερνίζομαι αλλά, αν δει κανείς το σπίτι μου, σίγουρα δεν θα με θεωρούσε μινιμαλίστρια. Για μένα είναι η ανάγκη να έχω στο σπίτι μόνο πράγματα που δίνουν αξία στην καθημερινότητά μας. Είτε πρακτική είτε συναισθηματική. Αλλά, ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση, είναι απαραίτητο να κάνουμε υποχωρήσεις. Μας αρέσουν, φυσικά, όλα όσα αγοράζουμε. Δεν χωράνε, όμως, τα πάντα σε τέσσερις τοίχους. Έτσι, λοιπόν, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί πριν πάρουμε κάτι καινούργιο. Αυτό είναι για μένα ο μινιμαλισμός. Και, πριν ξεκινήσει κανείς το δικό του ταξίδι, είναι σημαντικό να ξέρει γιατί το κάνει. Ρωτήστε, λοιπόν, τον εαυτό σας τι είναι αυτό που σας οδήγησε στην αναζήτηση ενός πιο μινιμαλιστικού τρόπου ζωής. Έτσι, θα είναι πιο εύκολο να πάρετε αποφάσεις. Δεν είναι απαραίτητο να θέσετε στόχους από την αρχή. Αυτό θα το βρείτε στην πορεία. Ο λόγος, όμως, που ξεκινάτε θα είναι το κίνητρό σας για τις δυσκολίες που ίσως αντιμετωπίσετε. Ελπίζω, λοιπόν, τα οφέλη που θα διαβάσετε σήμερα να αποτελέσουν το κίνητρο για την έναρξη του δικού σας ταξιδιού! Μιλάω πάντα με βάση τον δικό μου τρόπο σκέψης και τις εμπειρίες μου.
Το πρώτο, και βασικότερο, είναι το λιγότερο άγχος.

Όπως ήδη ανέφερα, τα πολλά αντικείμενα σκορπισμένα παντού μου προκαλούν άγχος. Αυτόματα αποσπάται η προσοχή μου και σκέφτομαι πού θα βάλω το καθένα. Από όταν άρχισα να ξεσκαρτάρω, αυτό μειώθηκε σημαντικά. Για μένα ο κανόνας είναι: “Όλα έχουν μία θέση και όλα μπαίνουν στη θέση τους”. Αν μπορώ να εξασφαλίσω το πρώτο, τότε το δεύτερο είναι πολύ πιο εύκολο. Και μπορούν να συμμετέχουν και τα παιδιά σε αυτό. Αυτός ήταν, μάλιστα, και ο λόγος που ξεκίνησα. Όταν ήθελα να μάθω στα παιδιά να βοηθούν με τις δουλειές, με ρωτούσαν συνέχεια πού να βάζουν τα πράγματα που μάζευαν. Και, καθώς δεν είχαν όλα συγκεκριμένη θέση, κατέληγαν σε μία γωνία “προσωρινά”. Αυτό, λοιπόν, ήταν το πρώτο μου κίνητρο.
Και, από τότε, έχω μπει σε μία διαδικασία “αυτόματης σκέψης” σ’ αυτό το θέμα. Όταν παίρνω κάτι από κάτω, ξέρω πλέον αν έχει κάποια θέση ή αν πρέπει να φύγει από το σπίτι μας. Αυτό χρειάστηκε χρόνια εξάσκησης, οπότε μην σας αγχώνει. Αρχίστε σιγά-σιγά, ακολουθώντας κάποιους βασικούς κανόνες. Έτσι, ακόμα κι αν το σπίτι φτάσει στο σημείο να είναι πολύ ακατάστατο (το οποίο είναι πολύ πιο σπάνιο πλέον), ξέρω πώς να το επαναφέρω γρήγορα σε τάξη! Σ’ αυτό, βέβαια, αποτελεί βασική προϋπόθεση και να μην έχουμε πάρα πολλά πράγματα.
Αυτό μας οδηγεί αμέσως στο επόμενο όφελος που είναι το τακτοποιημένο σπίτι.
Εδώ το σκεπτικό είναι απλό. Λιγότερα πράγματα σημαίνει λιγότερη ακαταστασία στο σπίτι. Ένα παράδειγμα είναι το εξής: αν έχω 4 κουτιά με παιχνίδια να τακτοποιήσω, τότε όλα αυτά θα δημιουργούν περισσότερη ακαταστασία, όταν είναι απλωμένα. Αν έχω 2, ακόμα κι όταν είναι απλωμένα παντού, είναι πάλι λιγότερα.
Με την ίδια λογική πηγαίνουμε στο επόμενο όφελος που είναι ο περισσότερος ελεύθερος χρόνος

Αν έχω λιγότερα πράγματα να τακτοποιήσω, τότε χρειάζομαι και λιγότερη ώρα για να τελειώσω. Επομένως, μένει περισσότερος ελεύθερος χρόνος να κάνουμε άλλα πράγματα. Με αυτό το σκεπτικό βοηθάει ο μινιμαλισμός και στη ζωή μας. Όχι μόνο στα πράγματα που έχουμε στην κατοχή μας. Αν, για παράδειγμα, έχουμε ένα πρόγραμμα γεμάτο με δραστηριότητες και υποχρεώσεις, ίσως πρέπει κι εκεί να κάνουμε ένα “ξεσκαρτάρισμα”. Να δούμε, αν πραγματικά είναι απαραίτητα όλα αυτά στην καθημερινότητά μας. Υπάρχουν, βέβαια, πάντα και αυτά που μας “γεμίζουν” ψυχικά, ακόμη κι αν μας κουράζουν σωματικά. Αυτά φαινομενικά δεν είναι απαραίτητα. Αν, όμως, έχετε κάτι στο πρόγραμμά σας που σας κάνει να νιώθετε έτσι, τότε πιστεύω πως αξίζει να το κρατήσετε!
Τελευταία στη λίστα είναι τα λιγότερα έξοδα
Αν, φυσικά, τα χειριστούμε με αντίστοιχο τρόπο. Είναι σημαντικό να αποφεύγουμε τις αυθόρμητες αγορές. Είναι, επίσης, απαραίτητο να κρατάμε μία λίστα με αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν θα αγοράζουμε ποτέ πράγματα που μας ευχαριστούν. Απλώς, να θέτουμε όρια στον εαυτό μας. Εκτός, λοιπόν, από τα υπόλοιπα οφέλη, υπάρχει και αυτό το θετικό στοιχείο.
Αυτά είναι τα τέσσερα απλά αλλά σημαντικά οφέλη του μινιμαλισμού. Λίγα πράγματα με τεράστια, όμως, θετική επίδραση στην ποιότητα της καθημερινότητάς μας. Να θυμάστε πάντα πως είναι ένα προσωπικό βίωμα για τον καθένα. Ένα ταξίδι που θέλει χρόνο, υπομονή και αποφασιστικότητα. Η αρχή είναι το πιο δύσκολο κομμάτι. Δεν θα είναι εύκολο για την υπόλοιπη οικογένεια να δεχτεί μία μεγάλη αλλαγή. Προσπαθήστε, ό,τι εφαρμόζετε, να αφορά, πρωτίστως, τα δικά σας πράγματα. Δώστε εσείς το “καλό παράδειγμα” και προσπαθήστε να παρακινήσετε και τους υπόλοιπους. Μην το παρακάνετε όμως. Προσωπικά, όταν ξεκίνησα, έκανα πολλά λάθη, δίνοντας περισσότερα από όσα θα έπρεπε. Συνειδητοποίησα πως οι “κανόνες” και οι λίστες που βλέπουμε στο ίντερνετ είναι βοηθητικές. Αυτό, όμως, δε σημαίνει πως πρέπει να τις ακολουθούμε κατά γράμμα. Είναι προτιμότερο να τις προσαρμόζουμε στις δικές μας ανάγκες.
Την επόμενη εβδομάδα θα μοιραστώ ένα άρθρο για το πώς να ξεσκαρτάρετε σωστά το σπίτι σας. Αυτό θα σας βοηθήσει πολύ να βάλετε μία καλή σειρά για ένα πιο μίνιμαλ σπίτι. Αν θέλετε να ενημερωθείτε, κάντε εγγραφή στο blog!

Απάντηση